Kérdések

TÁJÉKOZTATÓ A SZENNYVÍZBERUHÁZÁSSAL KAPCSOLATOS

                                          KÉRDÉSEKRŐL

 

Tisztelt Hölgyem, Uram!

Az elmúlt napokban Ön is megkapta a Nagybaracska-Hercegszántó-Gara Szennyvízközműépítő Víziközmű Társulat levelét, amelyben a társulat megalakulásán kívül konkrét tájékoztatást kapott  az Ön ingatlanára eső Érdekeltségi hozzájárulás nagyságáról, és a befizetés határidejéről is.

A visszajelzésekből érzékeljük, hogy nem mindenhol volt pontos a tájékoztatás, ezért igyekszem most az eddig felmerültekre válaszolni:

 

      1., Kell-e azoknak is fizetni, akik a csatlakozási szándékot nem jelezték?

Igen, kell,. Hiszen a lakosság több, mint kétharmada eldöntötte a beruházást, és a törvény szerint ez a döntés kötelező mindenkire.

      2.,  Mi történik, ha nem valósul meg a beruházás?

             Ennek az esélye ma már nagyon kicsi, de ha így történne, akkor a Víziközmű Társulat kötelessége lenne a visszafizetés. Az Önkormányzati Társulás többek között pontosan ezért nem a lakástakarék kassza lehetőségét választotta, ahol csak a futamidő lejárta után jutnának a pénzükhöz a lakosok.

      3.,  Kötnek-e minden lakossal szerződést, amelyben  garanciát vállalunk a

             visszafizetésre?

             Nem kell külön szerződést kötni ! A Víziközmű Társulatot törvény kötelezi a  visszatérítésre a beruházás elmaradása esetén.. A három településen cca. 3000  ingatlant érint a beruházás. Mekkora apparátus kellene ekkora szerződés állomány kezeléséhez, milyen ügyfélszolgálatot kellene működtetni, és ezek mennyivel terhelnék meg a társulat költségvetését? Itt válaszolnék arra a kérdésre is, hogy a Társulat Intéző Bizottságának elnöke, és Tagjai, illetve az Ellenőrző Bizottság elnöke és tagjai a munkájukat térítésmentesen végzik,egyenlőre még költségtérítést sem kapnak sem utazásra, sem telefonra, sem           más egyébre.

      4., Lehetséges-e a vállalt fizetési módon változtatni?

              Magánszemélyek esetében igen, lehetséges. Mindhárom településen a Bácska Takszöv. helyi kirendeltségén rendelkeznek Tagnyilvántartással. Ez tartalmazza  a vállalt fizetési módot is. Az első befizetésnél kérjük jelezni, ha attól eltérést kezdeményeznek. Természetesen a futamidő alatt is lehetőség van a módosításra, de ez elsősorban az egyösszegű, vagy három egyenlő részletben történő befizetésre      történő áttérést jelenti. Ilyen esetben az addigi befizetéseket természetesen beszámítjuk.

      5.,  Miért kell most megkezdeni a befizetéseket, még nincs szolgáltatás?

              Ez a beruházás nem arról szól, hogy megjelent egy külső tőke, aki felajánlja a szolgáltatását, és utána biztosítja is azt, - de az általa diktált áron! A beruházás eredményeként létrejövő rendszer az önkormányzat tulajdonába kerül. Ő fogja kiválasztani az üzemeltetőt, s Ő határozza meg a díjakat is. Tehát ez a miénk marad!  A beruházás előkészítő szakaszában viszont már jelentkeznek jelentős  költségek, amelyekre már kaptunk pályázati támogatást, de az önerőt itt is biztosítani kell! További nagyon fontos szempont, hogy az érdekeltségi egységek befizetéséből származó bevétel meghatározó szerepet játszik a beruházás finanszírozásában. Minél több pénzt gyűjtünk össze, annál kevesebb hitelt kell felvennünk.

      6.,  Mennyibe fog kerülni ez a beruházás?

              Konkrét ajánlatok hiányában nyilvánvalóan csak becsülni tudjuk. A számítások  szerint összesen  3 milliárd forint körül várható az összköltség, amiből  85 %-os pályázati támogatásra számítunk.    A 15%-os önerő ennek megfelelően cca. 450 millió forintot jelent, amelyet biztosítanunk kell. A lakossági és közületi befizetésekből származó bevétel a 100 hónapos futamidő alatt elérheti a 320-340 millió forintot is, de a beruházás kezdetéig, sőt még a befejezéséig sem fogja meghaladni a 200-220 millió forintot, hiába kezdjük meg a lehető leghamarabb a befizetéseket. Ez azt jelenti, hogy a három önkormányzat által alakított Társulásnak az önerő biztosítása érdekében várhatóan 200-250 millió forint hitelt kell felvennie. De ez nem szokatlan, hazánkban a többi projekt is ebből a  három forrásból valósult meg : az érdekeltségi hozzájárulásokból, az önkormányzati  hitelekből, és a pályázati forrásokból.

     7., Megvalósul-e egyáltalán a beruházás, s mikor?

            Több, mint furcsa lenne, hogy pályázati pénzt nyertünk az előkészítő szakaszra, és  nem nyernénk a végrehajtásra kiírt pályázaton! A három település lakosainak közel 80%-a jelezte a csatlakozási szándékát, ezzel bőven teljesítettük a pályázati feltételt.  Az ütemtervnek megfelelően halad a tervező munka, a hatósági engedélyezési eljárás  folyamata, megalakult a Víziközmű Társulat, készül a pályázat. Minden adott ahhoz,     hogy sikeres pályázatot adjunk be az év végéig.  A pályázattal kapcsolatos döntés 2011 tavaszán várható, ezt követően kerülnek    kiírásra a szükséges  közbeszerzési pályázatok. Ezek eredményétől függően kezdődhet  meg 2011 nyarán a beruházás. Ezen a folyamaton gyorsítani nem lehet, de nem is   érdekünk az előzőekben bemutatott finanszírozás miatt.           

 

Tisztelt Hölgyem, Uram!

 

A legutóbbi napokban elektronikus úton, telefonon, vagy személyesen befutott kérdések alapján a fentiek szerint igyekeztem válaszolni, információt nyújtani, kételyeket, kétségeket, vagy a hiányos információk miatti tévhiteket eloszlatni.

A végére hagytam az egyik alapvető kérdést: Miért kell nekünk most ezt a beruházást

megvalósítani?

 Szerintem a válasz nagyon egyszerű. Tudjuk, hogy ennek előbb-utóbb meg kell történnie, hiszen, nem hagyhatunk a gyermekeinknek, unokáinknak ilyen szennyezett környezetet örökségül , s miért fizessünk rövidesen környezetterhelési díjat, mert nincs csatornánk?

Miért fizessünk rövidesen többszörös szippantási díjat, hiszen a szolgáltatók jelenlegi, kedvezményezett leürítési helyei megszűnnek?

Még néhány rövid évig rendelkezésre áll a pályázati lehetőség az EU részéről.

Miért ne akkor csináljuk meg, amikor 85 %-os támogatással ez megoldható ?!

Erre a kérdésre adott határozott „igen” választ a három település 2959 ingatlan tulajdonosa

közül  2247 magánszemély, és 113 közület, intézmény, vállalkozás.

 

 

Nagybaracska  2010.07.09.

 

                                                                                    Bátor Ferenc

                                                                               Intéző Bizottság elnök

 


 
 
 
impresszum | jogi nyilatkozat